Jaka jest różnica pomiędzy pracą zdalną, home office oraz telepracą? Jakie przepisy regulują pracę zdalną? Cy pracodawca musi spełnić dodatkowe obowiązki w związku z wprowadzeniem pracy zdalnej? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań związanych z zagadnieniem pracy zdalnej znajdziecie w rozmowie Justyny Dżbik-Kluge z mecenas Magdaleną Rycak, ekspertką specjalizującą się w indywidualnym oraz zbiorowym prawie pracy.
Pandemia COVID-19 całkowicie zmieniła podejście do świadczenia pracy zdalnej. Coś, co jeszcze
niedawno traktowane było jako wyjątek lub było wyłącznie standardem w nielicznych,
najbardziej postępowych instytucjach i przedsiębiorstwach, z dnia na dzień stało się
rzeczywistością na szeroką skalę.
Jakkolwiek w wielu przypadkach praca zdalna jest pożądana przez pracowników, to pracodawcy
nierzadko odmawiają możliwości jej świadczenia – czy to ze względu na brak zaufania czy też
z powodu zwiększonego poczucia komfortu, wynikającego z możliwości bezpośredniej kontroli
pracowników w zakładzie pracy.
Czy możemy mieć zatem do czynienia z odwrotną sytuacją, kiedy to pracodawca wręcz zmusza nas
do wykonywania pracy zdalnej? W trakcie rozmowy poruszono i ten wątek. – Tyko wtedy, kiedy
jako pracodawca umówię się z całkowicie nowym pracownikiem, na etapie jego zatrudnienia, że
będzie on wykonywał wyłącznie pracę zdalną. To sytuacja, w której mogę egzekwować od tego
pracownika wykonywania pracy zdalnej. (…) Nie ma natomiast przepisu, który obligowałby
pracowników do pracy zdalnej – wyjaśnia mecenas Magdalena Rycak.
Zagadnienia poruszone podczas rozmowy:
- Pojęcie pracy zdalnej.
- Zasady wprowadzenia pracy zdalnej.
- Dodatkowe obowiązki pracodawcy związane z pracą zdalną.
- Prawa pracodawcy związane z pracą zdalną.
- Planowanie i rozliczenie czasu pracy przy pracy zdalnej.
- Praca zdalna a BHP.
- Wypadek przy pracy zdalnej.
Film powstał w ramach projektu Centrum Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw (CRMŚP)
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Film przedstawia stan prawny na dzień 28.02.2022